Hoppa direkt till innehåll

2014

Höstresa 2014

14:40 1378, Inga kommentarer
Några minnesvärda upplevelser från vår resa till Frankrike september/oktober 2014
Vi som reste var: Ulla & Björn Wennbeck (nr 301) och Berit & Ingemar Holmsten (nr 788)
Texten är skriven av Ulla och bilderna är tagna av Ingemar
Vi startade vår resa i Malmköping den 22 september. När vi vaknade på morgonen var det väldigt höstlikt med blåst och ca 10 grader varmt. Under natten hade vi fått 40 mm regn!
Första dagens mål var Örkelljunga där vi stannade för natten på ”Bengts ställplats”.
Den här morgonen vaknade vi till solsken men det var frost runt våra bilar och nollgradigt.
Jag hade lite funderingar på hur resten av resan skulle bli – kommer det någon värme tro?
Allt ordnade sig till det bättre och vi hade en fin överfart på bron över till Danmark. Vi hamnade i Middelfart till natten. En väldigt fin ställplats vid Marinan som vi varmt kan rekommendera.
Nästa dag hade vi ett härligt väder med fin utsikt över Bältbroarna.
För att undvika att resa genom Hamburg tog vi den lilla färjan som går över Elbe, strax norr om Glückstadt till Wischhafen.
Vår resa gick vidare till Coxhafen.
För att få ett ”grepp” om den stora staden och också få ett skydd för regn och blåst hoppade vi på en rundtursbuss som tog oss runt till både den stora hamnen och till den gamla stadsdelen. Den vidsträckta stranden med alla finna strandsoffor visade att det kan vara varmt och sol även här.
Kvällen avslutades med en otroligt god wiener schnitzel och en stor öl.
I Niewpoort bodde vi på en välordnad ställplats. Innan middagen tog vi en promenad i området.
Väl inne i Frankrike och efter att ha passerat Le Havre och åkt över gigantiska broar kom vi fram till Honfleur. En härlig liten stad som tog emot oss med sommarvärme. Vi stannade på den stora ställplatsen några dagar. På kvällarna blev det både ostron, musslor och en gigantisk stor skaldjurs platta. Vi handlade både Calvados och ”Cider” från orten.
I Hirel gick vi längs den långa stranden på den cementliknande leran som fastnade ordentligt på alla våra skor.
Turen fortsatte en bit längs Loire floden och vi gjorde ett stopp i Saint Clement des Leves.
Åter en liten fin by med en avgiftsfri ställplats. El och vatten kostar visserligen om så behövs.
Ibland var det svårt att hitta en boplats för natten ute bland de Franska byarna. Det var inte alla byar som bjöd på ställplatser och campingplatserna var stängda för säsongen.
Den här eftermiddagen hittade vi till slut en plats långt ute på landet hos en farmare i Ferme de la Gran Vove. Det var bara vi fyra som bodde där den natten.
Det var en lugn och härlig plats och vi satt ute och njöt av solen, värmen och en god middag. När vi spelat en omgång Yatzy tog Ingemar fram den efterlängtade cidern. Han hällde upp lite i sitt glas för att provsmaka – men vilken min – hela hans ansikte skrynklade ihop sig. Det var inte cider i flaskan utan det var vinäger!
Vi fortsatte vidare till Avizen och stannade på ställplatsen mitt i byn.
I stort sett var det bara stora champagnehus och kyrkor som fanns i den byn. Vi blev ”snuvade på” restaurang besöket den kvällen men det fanns en trevlig köttbutik där vi kunde handla lammkotletter.
Innan vi åkte vidare provade vi och köpte med oss några flaskor champagne från ett av champagnehusen.
Nästa kväll när vi bodde vid Point-a-Mousson vid Mosel fick vi vårt efterlängtade restaurangbesök.
Nu hade turen kommit till Alsace och vi stannade upp några dagar i Egusheim. En liten pärla med mycket gammal karaktär och många fina vinhus. Den dagen som vi anlände till byn var det vinfest för årets skörd. Det var sång, musik och vin i hela byn.

Den lilla staden Bacharach vid Rhein känner vi som ett måste när vi har möjlighet att passera där. Nu var ställplatsen mycket välordnad och flyttad till tomten bredvid campingplatsen.
Det var som vanligt full fart med pråmtrafiken längs floden
Sista natten i Tyskland stannade vi vid en auto Hof i Bockenem. Där blev det både en sista wiener schnitzel på kvällen och en ordentlig frukost på morgonen innan vi åkte vidare norrut.
Innan vi tog båten från Tyskland över till Danmark så gjorde vi ett sedvanligt besök i Heiligenhafen.
Vi tog vara på det fina vädret och njöt av varsin öl/vin längsmed hamnpromenaden.
Väl hemma i Sverige har vi många minnesvärda upplevelser att tänka tillbaka på.