
Det är härligt att vara med husbil igen och nu nu har vi gjort första långresan. Över 600 mil blev det. Bilen rullar på bra och är trevlig att köra. Och vi sover så himla gott i den. Queensbed med Tempurmadrass. Vi har fått ordning på det mesta, satt på extraljus, en LED-ramp i grillen och kopplat om backkameran så att den fungerar som den ska.
Det enda som måste fixas nu är något knas med elsystemet. Ska lämna in den på Tumbo på torsdag så får vi se om vi kan hitta felet. När vi stänger av motorn eller kopplar ifrån elnätet så fungerar inte 12V den indikerar rött på panelen och tomt bodelsbatteri. Men inte varje gång. Har kollat alla säkringar.
Annars är vi supernöjda med bilen. Vill nog montera mer solpaneler så vi kan friluftscampa mer nästa sommar. Har läst om att det börjar komma bränsleceller till husbilar nu, så det kan kanske komma att bli ett alternativ för egenproducerad el.
Vad har vi då lärt oss av denna resa? Förutom att det finns en massa fantastiska saker och platser att upptäcka (det visste vi ju redan), så fungerar det över förväntan att husbila i Europa och det år gott om husbilar efter vägarna. Gott om ställplatser, serviceställen och bra campingar till hyggliga priser. Det som hänger med sämst är väl att den utlovade WiFi-tillgången ofta är rätt undermålig prestandamässigt. Den är betydligt bättre i Sverige. Ofta så surfade vi snabbare och bättre via iPhone 4G. Och nu när de höga roamingavgifterna har minskat kraftigt för att snart försvinna helt, så är det ofta ett bättre alternativ. Telenor slopade roamingavgifterna helt för Europa innan sommaren, Telia har slopat för Norden och har ett Europapaket till bra pris.

Gott kaffe är ett måste för oss. Vår investering i kaffekvarn och espressobryggare visade sig vara kanonbra. Ulla blev en inbiten barrista. och serverade gott Latte Macchiato och dubbel espresso på löpande band. Fast de kräver förstås att man är ansluten till el för att det ska fungera.

Köpte också en ny mobil gasolgrill från Weber som var riktigt bra. Den kan användas tillsammans med små engångsgasolburkar med en brinntid på ca 10 timmar, eller kopplas till husbilens gasolsystem.

Städning behövs i husbilen. Man drar in en hel del. Vi köpte en Black&Decker batteridriven Dustbuster (bäst i test) som lättskött, kommer åt överallt och suger riktigt bra. Laddas via eluttaget.

Mobilappen Mobile Life + var en bra kompanjon för att hitta ställplatser inom en valfri radie från platsen man befinner sig på eller en annan valfri ort. Den hittar många alternativ och berättar vilka tjänster som erbjuds, som t ex el, tömning, vatten, WiFi, dusch, WC, pris, hur många platser, adress, telefon, mail, webbadress, GPS-koordinater och foton med mera. Användare av appen sätter betyg och skiver kommentarer. Och man kan spara bra ställplatser som sina Favoriter. Med en knapptryckning skapar den en rutt i GPS:en. Appen är tysk men innehåller ställplatser och campingar i många andra länder. Söker man på t ex Kalmar radie 5 mil så hittar den 9 platser.

Vi har också lärt oss att ha mynt i fickan. Parkeringar och många obemannade ställplatser har myntautomater för olika ändamål. I övrigt tar man sig fram fint på kreditkort. Men vi har också sett ställplatsautomater som tar kort, som till exempel den i Malmö Småbåtshamn. Du bokar in med kreditkort och får en biljett att sätta på rutan samt koden till WC, dusch och latrintömning.

Vägarna då? Standarden har förbättrats på många håll. Till och med de smala serpentinvägarna i bergen håller bra standard. Räkna med att det är smalt, trångt och svårparkerat i många av de små pittoreska städerna. Sämsta vägunderhållet står nästan Tyskland för (de som legat i topp tidigare). Jag upplevde många mil autobahn med riktigt dåligt underlag (speciellt de gamla betongvägarna). Att komma hem till Sverige och Europavägarna här var rena lyxklassen.

På önskelistan för nästa sommar finns mer solceller, kompletterande dimljusstrålkastare för att förstärka det dåliga halvljuset i dåligt väder och kanske ett par smidiga elcyklar?