Efter en skön och snabb färd tvärs Sicilien ankom vi till Palermo och fann en centralt belägen ställplats som blev vår plattform för ett antal händelserika dagar i storstaden och dess trafikkultur. Tutningar och parkering när det passade var legio. Äntligen har vi kommit på den stora röda knappen mitt på mittkonsolen är till för - parkering, var och hur som helst!
Besökte gamla stan med dess fantastiska byggnader och marknadsplats som var en smältdegel av gammalt och nytt. En av dessa fantastiska byggnader var Palermos katedral, Palazzo Normanni, makalös i sin storlek och utformning.
Vädret var som hittills oss bi, med soliga varma dagar.
Vädret var som hittills oss bi, med soliga varma dagar.
När vi så lämnade ställplatsen för vidare färd hamnade vi i Palermos maratonlopp vilket gjorde trafikkulturen till ett makalöst skådespel med tutningar, gester och rena trafikbrott. Således bara att sitta och betrakta detta skådespel.....
Vi drog efter detta till Baglio Fontansalsa, en i Guide Michelin beskriven olivodlare och restauratör. Infarten blev något krånglig då vi försökte ta oss in köksvägen, vilket innebar en ny backövning. Vi provsmakade lite olika olivoljor och inhandlade lite av dessa ädla varor.
Övernattning blev i Trapani på en icke helt iordningställd ställplats. Kommer säkert att bli en bra dylik till nästa säsong.
Sista nätterna på Sicilien var vi i Milazzo, en bra resort för oss innan överfarten. Vi fick var sin handtvätt till våra husbilar för 20 Euro styck...
Sista nätterna på Sicilien var vi i Milazzo, en bra resort för oss innan överfarten. Vi fick var sin handtvätt till våra husbilar för 20 Euro styck...
Färden gick sedan till Approdo Tremestieri som är färjeläget på Sicilien till fastlandet. Efter ett antal felkörningar ankom vi så till färjan. Det var inte helt enkelt att hitta till densamma, logistiklösningar tycks inte vara den starkaste grenen i detta landet.
Första övernattning på fastlandet blev en Eni bensinmack. Inga större konstigheter utan en lugn natt inför nästa dags färd.
Färden gick därefter till Orvieto som är en originell gammal stad och närmast kan definieras som ett veritabelt utomhusmuseum inneslutet och skyddat över tid av den branta Tuffklippan som staden vilar på. Detta är ett utflyktsmål som inte bör missas. En bra och välorganiserad ställplats intill bergbanan som tar en upp i staden. En bussfärd med lokalbussen rekommenderas, men kanske inte för de med klena nerver då färden går i gränder som bara är centimetrar bredare än bussen.
Väl framme vid Piazza Cahen och dess makalösa katedral Duomo di Orvieto gjordes besök i densamma och därefter lite fönstershopping i väntan på en guidad tur i de underjordiska grottorna under Orvieto.
Dessa grottor har genom oavbrutet grävande i ca 2 500 år skapat en fantastisk underjordsvärld som användes som lager för mat, vatten och livsförnödenheter. Detta arbete påbörjades ca 600 år f.Kr.
Hittills har således vår gemensamma resa varit utmanande, händelserik och trevlig, en sak kan man dock konstatera - Italien, och då särskilt Sicilien, är inte riktigt till för stora husbilar, även om vi klarat oss utan alltför stora intermezzon.
Övernattningarna i Orvieto blir våra sista gemensamma övernattningar, då våra vägar skiljes efter detta.
Dock kommer vi att åter sammanstråla i Isny efter någon vecka. 1567 drar vidare västerut via Rivieran med 1477 stannar i Toscana.
Chaufförer Bengt och Jan, codrivers Margareta och Eva samt supporterna Ebony och Indie