Hoppa direkt till innehåll
weblog

Webblog

Spanien hösten 2012
Sitter här på campingen Playa Tropicano och funderar på om jag inte ska skriva några rader om hur vi har det här i värmen, jag återkommer när jag har ställt upp några stolpar om vad jag ska skriva om.
9/10
Vi kommer iväg från Dunker utanför Malmköping vi 10-tiden på fm och första stoppet blir i Katrineholm för att tanka "billig diesel", när tankningen är avklarad fortsätter vi vår resa och dagens andra stopp är planerad till Braehus där fläsk med löksås inmundigas. Efter lunchen fortsätter färden och Husqvarna och Jönköping passeras med god marchfart och efter ett antal mil/timmar är vi framme vid resans första etappmål som är ställplatsen hos husbilsfirman Bengt i Örkeljunga och där bilen ställdes upp för natten tillsammans med ett antal husbilar och fler kom under natten. Kvällen ängnades åt TV-tittning.
10/10
Vi försöker att komma i väg tidigt, så efter tömmning startar vi dagens resa mot Heiligenhafen i Tyskland, färden går via Örersundsbron (provade brokortet för första gången)och färjan Rödby-Putgarden. Vi har åkt den färjan ett flertal gånger men den gången gungade det regält men som tur är tar den bara 45 min.Det fanns gott om lediga el-platser så när vi hade kopplat in elen stoppat in 2 euro i myntfacket samt kört upp på nivåklossarna var vi på plats. Vi pratade lite med bilgrannen som var på hemväg efter 7 veckor i Spanien och vi berättade att vi skulle vara borta ungefär 7 veckor i Spanien. Det var ruskväder så vi blev kvar inne i bilen hela kvällen.

11/10
Tömning vi tömmningsstation sen i väg och ut på A1:an passera Hamburg och vidare söderut, trafiken flyter på bra och inget specielt händer den här dagen utan det är en ren transportsträcka. Resan fortsätter sedan på A7 och man kan konstatera att hade man varit på väg norrut så hade det varit besvärligt med milslånga köer pga vägarbeten. Vi åkte här för ett år sedan och jag tycker dom håller på på samma ställen. I Kasselbacken hade även en långtradare fått stopp och det gjorde ju inte trafiksituationen bättre.Vi hade letat ut en ställplats i orten Baunatal utanför Kassel. Det var en jättefin ställplats när man bara ska stå över natten med all tömning-och påfyllningsservice man kan önska. Ställplatsen var anordnad i kanten av en större parkering vid en idrottsanläggning.
12/10
I dag är GPS:en inställd på en ställplats ca 15 mil in i Frankrike efter betalvägen, ställplatsen ligger i en stad(by) som heter Baume les Dames och är en mycket bra ställplats belägen vid en flod med dammar precis nedanför ställplatsen, det kostar viseligen 8€ men då ingår el med 10A säkring. Klockan 08.00 på morgonen kommer en brödbil och då kan man köpa färskt bröd för en billig penning. Svensk TV går forfarande att se så kvällen ägnas åt TV-tittande. Ställplatsen rymmer ca 30-40 bilar och en Svensk bil ser vi stå där,resten är Tyska och Franska och Hollänska bilar.
13/10
Vi kommer i väg ca 08.55 och i dag har vi tänkt åka nästan hela Frankrike ner till Montpellier och stanna på en ställplats som heter Palavas les Flots och dit är det ca 60 mil. Klockan 17.10 är vi framme och möts av en skylt som säger att alla platser är upptagna, vi har varit här flera gånger förut och beläggningen har väl varit ca 60% då. Ute på gatan har man fyra reservplatser där man kan stå när man väntar på ledig plats. Vi får stå där över natten och det gick även att ordna el dit,och så kan vi åka in nästa morgon och ordna med tömningar och påfyllning innan vi far iväg. Hit ner kan vi se Svensk TV och sen är det slut tv-tittande av Svenska program.Vi försöker att hitta en Pizzeria men hittar ingen så det blev matlagning i bilen.
14/10
Åker in på ställpaltsen tidigt på morgonen för att tömma, vi är sugna på att komma i väg för det här sista dagen på ett par veckor då vi ska ut på motorväggarna och "jaga" mil. Dagens etappmål är staden Alcossebre och campingen Playa Tropicana. Där har vi stämmt möte med Doris och Leif och som vi har träffat några gånger förut på resor. Vi kommer fram ca 16.00 och möts av Doris och Leif som har sett ut en bra plats åt oss.Upp med bilen på nivåklossarna för det vankas en drink hos våra vänner.Efter drinken fixar vi lite med bilen markis, matta mm. Klockan 19.00 går vi den korta promenade till campingens restaurang och intar ett god middag inkl en flaska vin. Kaffe med avéc tar vi i deras bil sammtidigt som vi tittar på Calle Moreus på TV.
15-26/10
Nu har vi etablerat oss här och tänker stanna ett tag.
Det är hög klass på campingen, frächa serviceutrymmen,2 pooler varav en är uppvärmd. Dagarna ägnas åt promenader, cykling i närområdet samt sol och bad. Badtemperaturen i havet är ca 22 grader den dagen vi kan bada i havet, det går annars rätt häga vågor till och ifrån. Efter stranden finns skyltar med husbilscamping förbjudet men varje morgon står det ett antal bilar där i alla fall och dom har fricampat så det verkar att som det inte är så noga.Vi hade uppskattat om det hade varit några fler Svenskar där men vi var i princip ensamma Svenskar. Några oväder hann vi också med med regn och blåst. nu har det gått ca 1 1/2 vecka och då tycker vi att det räcker och åker vidare i morgon.
26/10
Anländer till Edens camping i staden Peniscola, det här är 3:e gången vi är här och trivs jättebra och har träffat och fått en del nya husbilsvänner. Vi får en karta med lediga platser och sen går vi runt och tittar ut en plats som vi vill ha och ganska snart har vi hittat "vår" plats och där vi kommer att stå några veckor. Tre platser bredvid vår plats står Sven och Christina och som vi träffade föra året. Vi etablerar oss och sen går vi till en liten närbutik och handlar upp oss för nästa dag tänker vi ta cyklarna och cykla iväg till en större mataffär.