Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

Takmonterad SOG på Dethleffs Magic Edition 2014

Har monterat en SOG på taket på vår helintegrerade Dethleffs från 2014.

Då det är mycket trixande med filer och bilder så hänvisar jag till den beskrivning som jag gjort på Husbilsklubben under rubriken "Takmonterad SOG - tips på montering".

Hälsar Kjell
Svar
  •  Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Tyvärr så kommer inte alla bilder med. Dessutom hamnar de "huller om buller". Så här kommer ytterligare bilder. Kanske blev fler av samma?

    Hälsar Kjell
    IMG_185628
    IMG_186631
  •  Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Gör ett nytt försök med lite fler bilder.

    Gör ett försök att lägga in en förenklad beskrivning av installationen med alla bilder efter texten. Får se om det lyckas!?

    Nu är det gjort! Har idag monterat den takmonterade SOG'n.

    Monteringen gjordes på en Dethleffs Magic Edition från 2014. För er som följt tråden hade jag kommit fram till att slangen skulle monteras i den "kanal" som finns till vänster innanför bodelsdörren.

    Började med att montera bort den plåt som sitter med 4 skruvar innanför toaluckan

    Se bild.

    Så här ser det ut när plåten är lossad och uppskjuten i taket i det lilla utrymmet

    Se bild.

    Nu var det dags att lossa strömuttagen på insidan. Detta för att med spegel kunna se om det finns något ivägen och som kan hindra att få upp slangen i kanalen

    Se bild

    Efter detta var det dags för mätning för att komma fram till var jag skulle borra hålet uppifrån igenom taket. Började först med ett litet hål på 3-4 mm för att se att jag prickat rätt. Vidgade sedan hålet med en "dosborr" i rätt dimension.
    Släppte ner ett snöre med en tyngd på ända till botten av schaktet. Snöret fångade jag upp ifrån toalettluckan. Snöret skall senare användas för att dra upp slangen till taket.

    Monterade ihop ett litet vitt plaströr+pump+slang+elledning+korta bitar av slangisolering till en lång korv

    Se bild.

    Skarvade på lite egen elledning för att den skulle räcka ända fram. Hade även köpt 3,5 meter slang då den medföljande inte räcker.

    Nu var det dags att dra upp korven med hjälp av snöret

    Se bild.

    Monterade återstående delar på taket, tätade och skruvade fast skorstenen

    Se bild.

    Återstod att montera vippströmbrytaren och slanganslutningen på toatanken

    Se bild

    Arbetet tog 4-5 timmar inklusive fram- och bortplockning av stege och verktyg.

    Denna montering är ju specifik för just denna modell och kanske inte kan användas av så många andra.

    Köpte SOG'n från campingvaruhuset för 1895:- och 3,5 meter slang för 60frownmed bra rabatt).

    Hälsar Kjell
    IMG_186336
    IMG_187179
    IMG_186792
    IMG_187020
    IMG_186969
    IMG_187211
    IMG_186872
    IMG_186594
  •  Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Kjell Ericsson () , OP, 2017-02-09
    Gör ett försök att lägga in en förenklad beskrivning av installationen med alla bilder efter texten. Får se om det lyckas!?

    Nu är det gjort! Har idag monterat den takmonterade SOG'n.

    Monteringen gjordes på en Dethleffs Magic Edition från 2014. För er som följt tråden hade jag kommit fram till att slangen skulle monteras i den "kanal" som finns till vänster innanför bodelsdörren.

    Började med att montera bort den plåt som sitter med 4 skruvar innanför toaluckan

    Se bild.

    Så här ser det ut när plåten är lossad och uppskjuten i taket i det lilla utrymmet

    Se bild.

    Nu var det dags att lossa strömuttagen på insidan. Detta för att med spegel kunna se om det finns något ivägen och som kan hindra att få upp slangen i kanalen

    Se bild

    Efter detta var det dags för mätning för att komma fram till var jag skulle borra hålet uppifrån igenom taket. Började först med ett litet hål på 3-4 mm för att se att jag prickat rätt. Vidgade sedan hålet med en "dosborr" i rätt dimension.
    Släppte ner ett snöre med en tyngd på ända till botten av schaktet. Snöret fångade jag upp ifrån toalettluckan. Snöret skall senare användas för att dra upp slangen till taket.

    Monterade ihop ett litet vitt plaströr+pump+slang+elledning+korta bitar av slangisolering till en lång korv

    Se bild.

    Skarvade på lite egen elledning för att den skulle räcka ända fram. Hade även köpt 3,5 meter slang då den medföljande inte räcker.

    Nu var det dags att dra upp korven med hjälp av snöret

    Se bild.

    Monterade återstående delar på taket, tätade och skruvade fast skorstenen

    Se bild.

    Återstod att montera vippströmbrytaren och slanganslutningen på toatanken

    Se bild

    Arbetet tog 4-5 timmar inklusive fram- och bortplockning av stege och verktyg.

    Denna montering är ju specifik för just denna modell och kanske inte kan användas av så många andra.

    Köpte SOG'n från campingvaruhuset för 1895:- och 3,5 meter slang för 60frownmed bra rabatt).

    Hälsar Kjell
    IMG_1863