Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

Kylskåpstemperaturen stiger under färd

Hej,

Har en helintegrerad Magic Edition från 2014 med kyl/frys RMD 8555.

Under färd,då kylskåpet går på 12V, så stiger temperaturen i kylskåpet med ca 1 grad/tim oavsett yttertemperatur.

Jag har bytt ledningar fram till kylen och även satt dit en termostatstyrd fläkt bakom skåpet. Den termostatstyrda fläkten är effektiv när bilen står stilla men inte under färd. Under färd har jag nu en spänning på 13,6-13,7V.

Det märkliga är att kylskåpstemperaturen är oförändrad när bilen står stilla och tvångskörs på 12V eller körs i lägre hastigheter upp till ca 40 km/tim.

Av detta drar jag slutsatsen att det är ventilationen under färd som inte fungerar. Har även konstaterat att ventilationsgallren på utsidan inte är monterade enligt tillverkarens krav på minimiavstånd. Mellan underkant undre gallret och ovankant övre gallret skall det vara minst 140 cm. På min bil är det 132 cm.

Har sett att det finns en takmonterad ventil som alternativ till det övre gallret.

Har denna vecka muntligt och skriftligt kontaktat Tumbo för att de skall åtgärda mina problem på garantin. Har ännu inte fått något svar hur de ställer sig till mina krav.

Är det någon annan som har samma problem och fått till en bra lösning?

Hälsar Kjell
Svar
  • , 2017-02-13
    , 2017-02-13
    Jag har en halvintegrerad magic edition white 2014 årsmodel och kör mest till södra Europa varje augusti. Har alltid problem med temperaturen i kylskåpet när jag kör på 12V energi, monterade då krocksensor på gasol och kommer köra med gasol framöver för att det känns som att det inte är någon som kan säga om varför det blir så...
    Med vänlig hälsning,Christos
  •  Mats Rundblad () , 2016-12-30
    Mats Rundblad () , 2016-12-30
    Jag har en i7910 -10 och upplever inte de problemen med att hålla kylan. Däremot så är det aldrig full spänning på batterierna när jag kört med kylen på 12v. Därför kör jag numera alltid på gasoldrift under färd (och monterat krocksensor på gasolen).
  • , 2016-12-04
    , 2016-12-04
    Vi har en Dethleffs Esprit I 7010 2012 med Dometic RMDT 8555 och har upplevt samma problem att temperaturen stiger vid 12 V. Vi har tidigare haft en delintegrerad 7010 2011 och en I 5701 2013. I dessabilar hade vi inga problem med kylen vid 12 V . Vi är för tillfället i Portugal och fick samma problem som ytterligare någon i tråden att frysens lucka frös fast. Vi fick det åtgärdat av tekniker från ett företag som åker runt på campingarna längs Algarvekusten. Han berättade att på nyare modeller finns det en svamp på insidan av dörren som ska motverka detta. Nu låser vi inte frysen när vi står still och hoppas på att den inte fryser fast vid körning. Då får vi ta till hårtorken. Vi har ugn ovanför frys/kyl kan det då finnas utrymme för takfläkt? Frågan är också vad det skulle kosta att montera? Kanske billigare att köra på gasol.
    Monicka & Jörgen
  • , 2016-11-20
    , 2016-11-20
    Om du skall sätta dit en takventil så hör gärna av dig om resultatet
    Sven P
  • , 2016-11-10
    , 2016-11-10
    Mina funderingar kring detta är.
    Om man kör en lång dagsetapp med en varm utetemperatur (varm sommardag) då kan det bli jobbigt för 12 volt att hålla kylan på rätt nivå.
    Detta är egna erfarenheter av att köra i bla. Italien.
    Det förutsätter att kylskåpet är felfritt.
    Hälsar
    Björn Wennbeck
    medlemsnummer 301
  • , 2016-11-09
    , 2016-11-09
    Även vi har samma problem men det är inte alltid som tempen stiger. Vi har bytt styrkortet och mätt spänningen men det hat inte blivit mycket bättre, jag upplever att det mest problem när man kör på större vägar med högre hastighet.
  •  Hans & Ulla Eklundh, Västerås (547) 547, 2016-11-09
    Vi hade temperaturproblem vid ett par tillfällen i somras. Men det löste sig när vi bytte bodelsbatteri som var defekt.
  •  Ingemar och Berit Holmsten (788) 788, 2016-10-30
    Hej, har tyvärr ingen erfarenhet av detta problem, däremot går det åt mera 12V än vad laddningen orkar med har jag hört att många har problem med.
    Jag bollar över frågan till klubbens teknikansvarige Bror Gustavsson.
  •  Kjell Ericsson () , OP, 2016-10-23
    Kjell Ericsson () , OP, 2016-10-23
    Skall jag tolka den totala tystnaden som att jag är ensam om detta problem? Eller är det så att detta forum inte är något forum?

    Hälsar Kjell