Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

FÖRVÄRMAR PROBLEM AV VEVHUSVENTILATIONEN PÅ FIAT 2,3 L MOTOR ÅRSMODELL 20...

, 2009-04-15
Ni har säker redan fått information om att Fiats 2,3 l motor av årsmodell 2007 och 2008 saknar förvärmning av vevhusventilationen. Detta gör att motorn kan totalhaverera vid körning i kall väderlek. FIAT har nu åtagit sig att åtgärda felet utan kostnad för ägaren och du bör därför kontakta din återförsäljare eller FIAT verkstad för montering av förvärmare. Har du redan åtgärdat detta och betalat själv skall du begära ersättning från den verkstad som utförde arbetet.
Nedan finns kopia av brev från Dethleffs som bekräftar överenskommelsen med FIAT.

Kære Dethleffs Motorcaravan Forhandler,

Efter mere end et års tovtrækkeri med FIAT, er det nu endelig blevet besluttet, at FIAT dækker udgiften for eftermontering af en opvarmet vevhusslange. Dette er selvsagt meget positivt!

Der er tale om en Europæisk serviceaktion, altså ingen ”tilbagekaldelsesaktion”, hvorfor FIAT ønsker monteringen skal ske løbende inden for rammerne af de turnusmæssige værkstedsbesøg, hvor den opvarmede ”Blowby” eftermonteres uden beregning for kunden. Skulle der være en kunde der allerede selv har betalt, bør han henvende sig til det pågældende værksted og søge godtgørelse!

Ovennævnte information bedes således videregivet til alle Jeres kunder, som I enten allerede har været i kontakt med eller som vil henvende sig løbende.

Idet vi endnu engang skal beklage det lange tidsforløb fra FIAT´s side, betragter vi hermed sagen som værende afklaret og forbliver

Med venlig hilsen
DETHLEFFS - SUNLIGHT DK/N/S

Caravan Nord ApS

Lars E. Saabye



Tlf: +45 75 82 67 00

Fax: +45 75 82 67 04

Email:

Web: www.dethleffs.dk...

Svar
  • , 2013-04-19
    , 2013-04-19
    Hej,
    Tänkte bara meddela att detta problem inte bara gäller de nämnda årsmodellerna!

    Jag hade tidigare en 2008 och var en av dem som fick motorhaveri pga ispropp i vevhusventilationen.

    Jag har nu en 2012 med nya Euro5 motorn på 130 hk, den har fungerande uppvärmd vevhusventilation (kontrollerad på FIAT-verkstad), trots det fick jag ispropp två gånger i vinter!
    Bilen tryckte ut ca 3 liter olja vid varje tillfälle, men inga bestående skador då bilen varnade för felaktigt oljetryck tidigt.
    Det var minus 25-28 grader vid problemet.

    Bilen är genomgången av märkesverkstad, kontakt med FIAT tagen, men de är ointresserade, medger dock i mail att felet är känt...
    Problemet kanske är besvärligt att konstruera bort, men en reducering av konsekvenserna är ganska lätt.


    Som åretruntcampare uppskattar jag vintern, detta problem sänker tyvärr förtroendet för bilen.
    Eftersom båda bilarna varit nya har garantin räddat mig.
  • , 2009-08-06
    , 2009-08-06
    Fick besked från fiatverkstan i kungälv att Fiat står för kostnaden del o montering
  • , 2009-08-04
    , 2009-08-04
    Negatift svar från Fiatverkstad kungälv om att Fiat ska betala.Lovade återkomma.visste inget om någon uppgörelse med Fiat
  • , 2009-07-15
    , 2009-07-15
    Är det någon som fått pengarna tillbaka ännu?
  • , 2009-05-09
    , 2009-05-09
    Hejsan!
    Jag har varit inne med min bil hos Fiat i Västerås(090505) för problemet med förvärmningen av vevhusventilationen.Jag fick till svar där att dom hade ring till Fiat i Sverige och ingenting var klart.Jag har även pratat med Tumbo husvagnar & husbilar .Och dom har uppmanat mig att säga åt alla med samma problem hur viktigt det är att åtgärda felet, om man kör på vintern.Dom visste om 2st bilar som har skurit i vinter pga ventilationsproblemet.
    Mvh/ Peder